Pressemeddelelse om Whistleblowing

Vi skal sørge for bedre muligheder for at være whistleblower i Grønland

Den 23. juni er det World Whistleblowers Day, og Transparency International Greenland ønsker at markere dagen ved at sætte fokus på whistlebloweres vigtige rolle i samfundet. De gør nemlig en forskel og er med til at bekæmpe korruption og underslæb ved at synliggøre kritisable eller direkte ulovlige forhold.

Whistleblowere verden over risikerer deres karriere, deres levebrød og undertiden deres personlige sikkerhed for at afsløre forhold, der truer den offentlige interesse.

• Det kræver stort mod at stå frem om sager om uærlige procedurer, bedrageri eller underslæb der kommer fra egen organisation, og vi tror på, at langt flere sager ville kunne komme frem i lyset, hvis der var tillid til at der fandtes gode ordninger, for så løber whistleblowere ikke en liges å stor risiko, siger Birita Í Dali som er formand for Transparency International Greenland.

Transparency International Greenland tror på, at det snarere er en fordel for et samfund at have sunde og velfungerende Whistleblower ordninger, og at borgerne er bevidste om hvordan og til hvem man kan rapportere, uden at være bange for repressalier.

På nuværende tidspunkt er der i Grønland bl.a. en whistleblowerordning, hvor ansatte i Selvstyret kan rapportere om ulovlige forhold, nepotisme med mere.

• Det er sundt og det kan vi kun bakke op om, men desværre varetages denne ordning internt, og det betyder, at der ikke er vandtætte skotter mellem arbejdsgiver og whistleblowerordningen. Derfor mener vi også, at ordningen mister en del af sit formål, når den ligger “in house”, siger Birita Í Dali.

Derfor vil Transparency International Greenland gerne opfordre til følgende:

• Naalakkersuisut/Inatsisartut udarbejder og vedtager lovgivning der beskytter whistleblowers.
  • Selvstyret, kommunerne og virksomheder etablerer whistleblower-ordninger med ekstern håndtering.
  • Alle, der bliver bekendt med kritisabel eller ulovlig adfærd, gør opmærksom på det.

Transparency international Greenland